Ahad, 4 Mac 2012

Dapur Bujang : Nasi Goreng Kampung



Tgh malam, tetiba perut buat ragam..memanggil2 supaya diisinya tangki. Ptg dah makan, tpi masih ada rasa lapar..teruk giler nafsu makan sejak lepas pantang ni..meronta2,semua menda nk di bedalnya. Tak kira masa, tempat dan segala2nya, janji sangap dapat dilempiaskan..Hahaha.. Okeh! tgh malam rasa2 ini je yg mampu laksanakan misi..mujur ada serba sedikit bahan2 yang tertinggal, apa lagi langgar..janji tersergam indah dalam pinggan, soal rasa aku x kisah janji lepas ni dapat tidur dengan aman!.Haha

Ini cara org bujang okeh! : 


Bahan2nya :

nasi putih( sejuk) digaul2 sehingga relai 


bwg putih + bwg besar+ cili merah= ditumbuk okeh(sb namanya dh kmpung kan, jdi elok lah lbh tradisional sket, wlpun aku kena mrh sebab memekak tgh2 mlm tumbuk guna lesung batu..tapi lapar punya pasal,pekak kn telinga ..redah je..tumbuk lebih orignl rasa dri blend)

sotong( dihiris ikut style masing2, aku suka potong besar2..nti x da lah kecut bila dh di masak).. dah hiris gaulkan dgn skt garam,serbuk kunyit,dan aku taburkan dengan serbuk kari..perap dlm masa 2 minit dan lepas tu goreng separuh masak..



sayur kangkung( gigih redah tgh2 mlm cari blkg rumah petik sendiri,) mana ada kedai2 tgh malam bukak kan, jadi gunalah apa yang tersedia..potong ikut selera sendiri


dan masak lah ikut style msing, 
panaskan minyak
masukkan bahan2 yang ditumbuk tadi utk di tumis
dah naik bau kan,masukkan nasi putih
dan kemudian letakkan sedikit garam dan gula ikut lah kesedapan sendiri
masukkan sotong yg telah di goreng tadi.
akhir sekali masukkan sayur


dah siap, ini lah hasilnya air tangan org bujang .
simple jelah boleh bagi..nak yg mcm kt kedai, yg mcm mak2 msk
tgu cukup bahan2 okeh..hahaha

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ok lah kan lelaki yg masak.. menarik.hahaha

si musang berkata...

nampak macam sedap. lapar niii. haha

Myzatul FarahinSatimin berkata...

hamboiii mengancamnye menu..

Fadzmie Mohamad berkata...

Itu sotong bikin selera cair bro. Terbaik! Haha.

Lang Radzlan berkata...

Haha, try lah bro..mesti bolehnya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...