Selasa, 31 Julai 2012

Kerabu "Sare" (Rumpai Laut)




Ini menu wajib family aku tatkala tibanya bulan ramadhan..Asal silah makanan ini dari rumpai laut yang telah dikeringkan
 terlebih dahulu. Kalau tengok wajah sare ini sebelum diolahkan pasti timbul
 rasa tidak berselera
tapi bila diadunkan akan menjadi satu santapan yang sedap!. Makanan ini lebih popular
di pantai timur. Tempat lain aku tak pasti, selama aku berada
di tempat orang ada juga terbit hendak mencari akan tetapi temui kegagalan.
Kempunan bukan kepalang! sebab terbiasa setiap kali puasa
tekak diasah untuk telan sare ni...

Kebetulan sebelum puasa hari tu, family ada balik kelantan
apa lagi borong sakan lah sare ni..untuk stok puasa
Cara pernyediaan pun senang..tapi cara pembersihan tu perlu teliti
kerana takut bau yg sedia ada tidak dinyahkan dengan sempurna..


Wajah asal sare 


Setelah dileraikan terlebih dahulu sebelum direndam-

selepas dibasuh dan direndam-seelok2nya dibasuh dan direndam dengan menggunakan air sejuk@ air masak tidak perlu menggunakan air panas takut menjadi agar-agar nanti

Kelapa diparut dan digoreng tanpa minyak

Ikan rebus yg kemudian diperhancurkan untuk ditambah dalam kelapa tadi 

tumis sebagai kuah 

Siap dan gaulkan

5 ulasan:

vono man berkata...

ye ke femes kat pantai timur.. aku x pernah mkn le.. kot nye le.. hahhaa

Lang Radzlan berkata...

hahaha..x pe pas ni boleh lah mencuba :)

norzaimee berkata...

done folo u back :) hahaha mcm mknn org kelantan.. gomo kelate gomo..

Nick Nashram berkata...

kerabu sare feveret ne..make masa buke poso..huhu

Suza berkata...

nenek kawe minat make gonie haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...