Khamis, 2 Jun 2011

GileMakan


sepanjang aku membesar di UiTM Shah Alam
boleh dikatakan lebih makan dari study
asal ada peluang lepak sesama mereka2 tersayang
tuhan kurniakan aku geng2 yang "gilamakan"itu membuatkan aku lebih teruja dan bersmgt utk makan
lebih berselera berhadapan setiap hidangan terbentang depan mata
makan selagi termampu,kita makan utk hidup..jgn sampai tahap sakit tak leh makan,baru nak sesali
paling best lau dengar ,jumpa,atau x pernah pergi..mesti pasang hajat mahu 
selongkar kenikmatan makanan yang tersenarai dalam menu
study time final baru menggelabah hidup tapi makan tak kira masa di mana jua
perut tetap kena isi tangki..lau terlalu kosong akan terlalu lari fokus
serba menda tak menjadi dan penting serabai hidup

orang kata,trend skrg..mkn faktor utama racun pada kesihatan diri
betul tapi klu berterusan pengambilan makanan tidak seimbang..mmg memudaratkan.
bgi aku sekali sekala mencuba tidak bermasalah kot asalkan tahu yg mana terbaik utk diri sendiri
berbeza dgn org dulu..tua2 baru menghidapi pykt tpi skrg muda2 kadang2 masa bdak2 lagi
dah parah diselubungi penyakit yang ketika dahulu biasanya berlegar dalam peringkat usia "emas"
tapi hari ini tiada lagi kompromi perbezaan umur sesiapa sahaja boleh terkena dan memiliki sekiranya 
tidak menitikberatkan perihal makanan yg sisuapkan dalam mulut,
ada segelintir org kata,biar kita berpada2 skrg asalkan sihat utk 20 / 30 thun akan datang
sebab apa yg dimakan itu yang akan terkesan dan berhasil utk akan dtg..
segala2nya terserah pada anda-hanya selingan utk kesedaran kita bersama sb kita di sini bertuah kerana terlalu mewah dikurniakan makanan berbeza di sesetengah tmpt yang kronik dan perlu percatuan dlm pemakanan harian.

berbalik pada kisah tentang giler makan nie
aku cuba untuk berkongsi tentang tempat dan keistimewaannya...ia berbeza pada setiap pandangan dan sudut pemikiran masing2..mungkin bgi sesetengah org bersetuju tapi bagi aku melalui tunas rasa yg dimiliki ini
mungkin dah yg terbaik dan terkurang dengan rasa aku


aku dengan mereka2 biasanya lau ada function2 besar..biasanya lau abis final
selalu cari port yg best2..konon2nya ari terakhir bersama sebelum masing2 pulang membawa haluan 
sendiri bila tamat satu sesi pembelajaran..pasti tontong duit,open table ramai2..bila rmi2 baru meriah
takde lah segan sgt nak huru hara..tapi takdelah smpi ganggu org sebelah
cuma diselingan gelak tawa..kepoh sket2 je...masih berkesan sikap menghormati tetamu lain
paling best,isu yang biasa menjadi perbincangan utama..ikut pada tema program
lau slps final..duk bincang pasal paper yg baru selesai dan sebelum2nya..masing2 keluar pandangan tersendiri
ada yg blur,ada yg ckp tetiba tak leh jawab,ada yg sedih,gusar dan mcm2..
tpi tu awl2 je..pastu meleret ke isu lain2..pling byk mencari kesalahan tuturkata..sebutan salah yg terkeluar dari mulut masing2...dan bahan apa2 je yg terhot pada setiap org
setiap org pasti kena dan tak terkecuali..lau yg diam lagilah..bersedia utk dilangsi cukup2

biasanya port2 yg menjadi keutamaan kami
paling teratas,steamboat..seringkali ke yuen2 sunway
harga sebelum ni rm20++ sekepala,x termasuk air..tapi last2 pergi ari tu
dah naik rm25++ sekepala..tapi sini puas hati giler,byk sgt pilihan smpi rabun mata nak pilih yg mana
wlpun namanya steamboat dan lebih terarah pada makanan laut tapi
yg menjadi rebutan ayam...pantang letak pasti abis
smpi satu tahap,org beratur utk memiliknya..tak terkecuali kami2..
sup didatangkan dalam dua pilihan tomyam atau sup..
nak booking boleh malah nak dtg terus pun boleh.ikut nasib lau dtg terus dpt meja..kira bertuah lah
tpi kebanyakkan dtg kena tunggu dulu amik nmbr giliran..malam lah lebih meriah
kedai ini milik cina,tapi pekerja melayu..siap ada tanda halal..wlpun lau di lihat majoriti ramai pelanggan cina dlm satu2 masa..tapi ada gak pelanggan melayu..selagi tak tekeluar berita yg menyatakan steamboat disitu haram selagi itu halal utk di makan..tepuk dada tanyalah selera sendiri..sesetengah org tak leh nak terima
dan sesetengah org blh terima..harga bgi aku berbaloi2 dgn pilihan yg ditawarkan









ini ayamnya..jeng2x sekali amik berpinggan






tapi sejak dah jumpa tempat lain,dah beralih arah minat..mencuba tempat lain plak
kali ini dekat sket dgn shah alam..sek 23 tak yah jauh2 sgt menapak
tapi nie tempat baru pertama kali kami mencuba..boleh lah,mungkin baru bukak
jadi pilihan agak terhad tak berapa byk sgt..tpi ini x perlu diragu sebab owner dia melayu..
bab harga agak mahal sket..lau nak murah dtg sebelum pukul 4 ptg..ada set..lau tak silap rm20++
tpi selepas kol 4ptg ,harga dah berubah menjadi rm30++ sekepala,tak temasuk air
pilihan tetap sama,didatangkan dalam 2 jenis samada tomyam mahupun sup..pilih lah ikut citarasa anda
yg berbeza dari tmpt lain..boleh memilih makanan utk dibakar,mahupun dimasak 
lau bakar..sendiri lah kena bakar..kena lah rajin sket..sume dah disediakan..cuma sendiri je kena buat





kena bakar sendiri









seterusnya,ayam penyet..kedai ni takde mcm kedai ayam penyet lain..nie kedai besa2 je
terletak di padang jawa..dak2 uitm,org2 sini pasti tahu tmpt nie
harga mmg murah giler berbeza dgn kedai makan lain..rm5++ je..tak termasuk air..tapi harga utk ayam peyet
lau utk ikan keli harga dah lain...ada disertakan dengan aneka sayur dan lauk lain..kena amik sendiri lah
nasi dia..kita boleh amik seberapa byk yg mampu ditelan..boleh tmbh kot..sebab aku tak pernah tmbh
paling best..kicap dia..wow mabelus giler!!..mmg jadi rebutan dari meja ke meja
lau dtg sini x de kicap dia..mmg tak sah..dan sambal dia awesome giler
sambal dia x blend..tapi digilis mcm cili giling tu..tu yg bertmbh sedap..asli
kbykan org dtg sebab harga ,kicap dan sambal dia..lauk dia besa2 je..
lagi satu ada air tenaga dijual disini extrajose...lau dtg sila2 lah try ek
rugi lau tak mencuba..aku dah try dari keja kt penang lagi
susah nak jumpa...sb aku dulu keje selalu beli time dkt kantin indon je..haha
pernah gak lah,dtg2 kicap takde..tpi dh oder kan..mkn jelah..terasa kelat giler nak telan..
sebab biasa terasa kicap..tpi ini digaul dengan sambal...
ntah setengah org kata kedai ni kotor..bgi aku ok je..tak pernah pun terasa sakit perut dan 
tgk sume2 ok je..tpi msing2 kan ..besalah bila kedai dh maju sket..mcm2 citer terkeluar..adatlah kan
tapi ada kekurangan dia punye servis mmg lembap...tpi lau dh sangap..mmg tak kisah ..
nasihat sebelum dtg..alas sket perut dulu..takot2 nti mati kebuluran dkt kedai..lau tahan x pe
dari segi air dan ayam penyet mmg lah lmbt..org ramai,kena faham sket kan..tpi kadang2 aku dgn dak2 nie..baran semacam gak..pgil2 berap kali bru lah smpi..tpi ok,lama2 dh besa dah faham




ikan keli ada 









dan lain2 kedai besa lepak pak Ali sek7..tapi jarang sgt g..
besalah kafe..harga faham2 jelah kan..tak temampu sgt nak membayar..student..
sekali sekala bolehlah..merasa dan memcuba
lau setiap kali..anak tokei pun leh bankrup..ikut atas kemampuan masing2..
tempat ok lah lau nak lepak2..cuci mata..silakan..











pernah gak try makan dkt saad char kuew tiaw..mmg sedap lah lau nak try masakan
char kuew tiaw ala2 penang..dkt je sebelah dkt tasik sek7
blkng my-mydin..try lah lau kepingan mau pekena char kuew tiaw
harga masih boleh dikatakan berpatutan..malam baru meriah..ramai org








lau teringin nak makan mskn seafood,biasanya makan dekat medan makan sek17 dkt 
Terminal Bus, erm harga berpatutan dengan apa yg kita mintak..
tapi rasa bergantung pada tukang masak..kadang2 ok kadang2 terlebih sgt oknya
layanan dia agak sedang2 jelah..tak jumpa lagi kedai yang mana ok..
tpi nie yg ada..rasa boleh lah kot...
tpi lemah kt sini takde sotong celup tepung..tension aku weh..paberet tu..hehe







lau mkn tgh hari,lau tak kafe menara dlm UiTM mesti kt seksyen 7
kafe UiTM tersangat2 lah mahal..x berpadanan langsung..jauh berbeza dgn mkan dkt luar
selalu beli kuih je dengan air buah dkt luar kafe tu..situ murah lagi harga..
tapi apa boleh buat,lau tak sempat nak makan kt luar,terpaksa lah makan gak..
aku pernah amik nasi seketul ayam rm4++ giler x termasuk air
berbeza dkt luar dengan kuantiti dan menda yg sama baru RM3.50++..
besa lepak2 dkt Nur kasih(dulu dikenali sbg Nurul Izzah),restoran Umi masakan kmpung,medan,seksyen 2 dan dkt pasar seksyen 6.
tapi lau nak ikut harga yang sesuai dgn taraf pelajar2 nie..besanya pilihan utama Nur Kasih dan Umi
dulu2 besa lepak2 dkt Umi sebab murah dan byk pilihan tapi tempat dia rimas dan panas
ramai giler org..lagi sekali parking motor..alamak 2 kali aku kena saman sebab parking motor merata
x de tempat nak parking weh utk motor..ada tapi jauh giler nak menapak
tu pasal lau makan...mesti cari meja luar dkt motor moga2 bila polis dtg nk saman sempat lari ke motor dulu
hehe.

tapi sejak bertukar selera nie,byk habiskan masa makan dkt Nur Kasih,tempat dia ok selesa lah jugak
takde serabut sgt dengan ragam manusia,harga pun berpatutan..tapi kena tgk siapa yang jaga dkt kaunter
lau anak lelaki dia..mesti dpt murah..lau dgn mak,ayah@adik pompuan dia..mesti mahal dri biasa
aku selalu terkena,tpi nak wt mcm mana..dh amik kena gak byr
wlpun dlm hati rasa nak baran je..sabar jelah kan..


last sekali besalah2,lau boring2 x de agenda nk wt sgt..lepak2 jelah kt Mcd sek3
best gak lah..lau lepak2 mau berjam2..soal harga mana2 tmpt sama kan
hehehe







byk lagi tempat2 yg telah pergi..tapi wt smtra ni..cukup2lah yg nie dahulu






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...