Iklan

Isnin, 30 Mei 2011

Kerja Sementara

sekadar gambar hiasan 
bila tiba cuti sem,pasti aku orang yg paling teruja 
otak tidak perlu dipaksa mengerah berusaha dengan lebih gigih
menghafal,mengkaji,membaca,mengira jutaan nombor terkadang membuat aku jadi 
semak dengan tanggungjawab sbgi pelajar
hidup terlalu terbeban,tetapi bukan selalu hanya bila memaksa diri bertungkus lumus 
secara berlebihan..lupakan seketika dunia pelajar

tiap kali aku mesti berusaha mencari pekerjaan sementara yang tidak perlu sesakkan kepala otak
tak kisah apa sekalipun kerja,asalkan halal dan berbaloi dgn tenaga ,paling penting
enjoy dengan apa yang aku lakukan 
kalau semesta lepas ,aku sempat menghabiskan masa cuti dengan bekerja sambilan di pizza
sebelah pagi aku jalani praktikal di JUPEM,
semasa projek pelebaran jalan sekitar buki putus2-seremban

bersama2 dgn member praktikal

sebelah petang aku turun kerja pizza,bahagian kitchen..
lau aku turn site,aku dpt lik awal,dpt tidor jap kt umah,bermanja2 sket tubuh dengan tilam
lau ikut waktu opis,balik kol 5 ptg,sekitar 2 jam rehat sebelum mulakan kerja pizza,
tak puas tidor,sekadar lelapkan mata..memadai dari takda
mula2 masuk,erm teramat2 lah blur..x taw menda2 pun pasal sume tu
tapi amik masa dlm 2 hari gak lah..utk aku serasikan dengan tmpt keja,kwn2,dengan peralatan kerja dan bagai2..maklumlah aku kan abg,yg lain sume adik2 lingkungan usia mereka..
demi tugas dan duit,tolak tepi,yg penting berasap gak poket dengan bau duit
x dalah sengkek sangat,sebenarnya aku jenis mls nk susahkan keluarga
mungkin ats fktor usia,kalau mbr2 sebaya aku ramai dah berkahwin,beranak pinak..
aku?? masih dengan dunia aku..kekadang malu gak sebab lambat sgt bina hidup
tapi tuhan dah tetapkan waktu aku lmbt sket dari dieorg...terima jelah

lama2,bila dah kamcin dgn member2..dah ada sket keserasian baru lah selesa sket
aku takde lah pro sgt buat pizza,faktor masa sebab part time je kot dan tak lama mana pun sgt keje
setakat yg simple2 boleh lah tu pun kurang yakin tpi bila dah terdesak...sedap atau jadi nombor dua
yg penting penuhi kriteria sepinggan pizza yg diminta oleh pelanggan..
kerja2 aku lebih kpd buat spaghetti,lasagna,cheese baked rise,goreng2 wings dan mcm2 lagi lah lau menda2 tu aku mmg expert lah sgt,senang je..letak ,tekan masa bape minit,dah siap hidangkan je tapi yg best lau ada yang terlebih goreng,atau tak menjadi..mesi jadi menu santapan time keje..tapi kna pepandai lah nk hidup,jgn smpi kantoi..heheh










itu sebahagian kisah aku dengan pizza,tak lama x sampaiberbulan2 pun tak silap aku sekejap je sebulan lebih,paling best mlm last mmg kena prank abis2san dgn dak2 nie,,sesape yg benti keje..siap lah akan ditukar syif ke malam,senang nak meraikan majlis perpisahan,pizza tu mmg kahausan darah kot,mesti ada badi dan peristiwa berdarah,dan aku tidak terkecuali,dlm sibuk2 meraikankan curahan hujan air sabun baki basuh segala peralatan,lenjun kena curah. satu badan,last2 masa nak mengelak cuba tutup pintu,akhirnya jari plak tersangkut dkt pintu,dan habuan putus belah atas,sebahagian kuku dan isi terlekat weh kt pintu..masa kena tak rasa sakit sangat,bila dah beberapa saat tgk darah mengalir laju..dan2 terasa nyilu dan mencucuk2 dalam smpi tulang,..masa tu masing2 dah cuak abis..mujur x kena jahit kata doktor
x perlu jahit apa2 pun,sebab lama akan tumbuh sendiri,dan pasti sampai ari ni bru tumbuh sket je..
lau tgk jauh mmg tak nmpk ketara,tapi tgk dkt2 sumbing jari tgh aku belah kanan..
habis cerita hidup pengalaman kerja aku dkt pizza




tapi itu semester lepas,pada sem ni plak,aku amik keputusan utk kerja di kampung je..sebab utk degree cuti 4bulan lama tu,konpem masuk stdy nti lemau abis..tpi utk degree aku..cuma 3 bulan sebab sebulan kena jalani survey camp dkt melaka..sebelum pergi diberi cuti sebulan,
itu sebab aku balik cari kerja kampung,malas nak bersungguh kerja sebab tak lama
aku try gak cri kerja kt semban,tapi takde yg nak sebab x smpi sebulan
nekad amik keputusan balik kmpung kerja tlg ayah tiri uruskan pekerja dekat kilang dia..
ntah mcm mana tetiba terasa malas yang amat kerja kilang..aku suruh kawan aku 
mintak tlg cari kerja yg lain sket.x perlu berhadapan dgn org ramai
cari punya cari..last2 jumpa..tapi mula2 aiya terfikir jugak sanggup ke aku bergelumang dengan bau menusuk hidung..fikir2 balik erm yg busuk2 tu lah duit weh..kita kata busuk sedangkan itu punca rezeki org lain,..berhadapan dengan skrap ..aku dulu pernah gak masa skolah dulu..polow member menoreh 
cari duit lebih time cuti sekolah,saja buang masa dari takde buat apa2
jadi ada lah sket pglaman kerja ..takde lah kekok nak memegang pisau menoreh..mula2 je..nk cari rentak
tak terlaju laju dan tak terlalu perlahan..sekata agar susu yang mengalir tak tesekat2..dan torehan pada pokok menjadi sempurna dan rata untuk laluan susu sampai ke daerah tadahan.

(sume gambar mengenai menoreh getah ni bukan hakmilik aku,,aku ciplak org punya dkt google,..takkan nk heret dslr masuk ladang getah..jahanam kang...hp plak mmg aku jenis suka tinggal hp..sebab bwk pun x de function langsung utk hidup aku..bila emegency kes je..baru lah cari..tu pun terlupa celah mana ku campakkan hp tu..tgu bunyi baru lah terhegeh mencari..besalah orang hidup bujang solo plak tu,)


 pisau menoreh..lau kekok mmg tak leh jalan

agak best gak kerja nie,pling best bila dpt boss yg teramat sporting giler..meh aku citerkan serba sedikit tentang kisah hidup dia,aku percaya dia tak kan dpt cari dan tahu tntng blog aku nie..fb pun dia takde..haha
dia wlpun menoreh..tetapi ada degree..bukan calang2 degree,,berunsurkan engineering kot.
merupakan duda anak dua..sebelum nie pernah memilik kerjaya bergajikan lumayan,keluarga bahagia disamping isteri dan segala2nya..tinggal di ibu kota tapi atas faktor tersilap tuduhan dia dipersalahkan dan terpaksa menanggung segala kerugian..kecewa dengan hidup,putuskan untuk kembali ke tempat asal,usahakan kembali ladang getah hak miliknya..dia pernah kata,mujur time senang..tergerak hati untuk beringt dan ini hasilnya..biarpun tidak sebesar mana,tapi cukuplah sekadar melepasi segala2 keperluan hidup..itu pun bergantung pada pasaran harga getah..pasal bini dia..aku tak pasti sebab aku tak berani nak korek lebih2..sebab kang ada yg kena toreh muka dlm kebun getah..
yg dia pernah cakap,isteri dia tak leh terima hakikat dan tak boleh teruskan hidup dengan dia alasan tak leh untuk bertunjangkan hidup mcm ni..akhirnya isteri mintak dilepaskan dan kembali ke ibu kota..aku x taw nk ckp apa dan aku mengiyakan je dan terfikir ada jugak manusia mcm tu bertuhankan materialistik dari family tersayang..sebab masalah rumahtangga dia..susah aku nak libatkan,yg pasti ank2 dia..berada dalam jagaa dia sepenuhnya...aku tgk anak dia sume cukup sifat,makan, pakai dan serba serbi terjaga...

cukuplah wlpun gaji aku dpt takdelah besar mana tapi berbaloi lah dgn waktu kerja aku 3jam je kot..minyak keta..kekadang motor dia..aku park motor kt umah dia dan polow g kebun..mkn pagi dia tanggung..itu kira oklah..aku tak berapa nk kisah sgt...lau dia ok,x de maki hamun tak tentu psal...semua jadi ok..mod keje pun best bila berhadapan dengan batang2 pokok getah..

Minggu ni,hari last aku bekerja sebagai penoreh getah,mesti lepas ni aku sangap nak bau getah skrap..hahaha,tapi pengalaman aku kutip byk..susah nk jumpa dkt tempat lain.lau kita nak berjaya mcm2 ada peluang dan rezeki dkt tmpt tuhan nie..antara malas dan rajin je..
time lepas kutip getah skrap.-gmbr hiasan

lebih kurang ladang tmpt kerja aku mcm nielah-gmbr hiasan

getah skrap berjaya dikutip dan dikumpul sblm dihantar utk ditimbang dan dijual pada peraih-gmbr hiasan








Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...