Iklan

Ahad, 31 Mac 2013

7 Bulan

Alhamdulilah, sekelip mata masa berlalu pantas tinggalkan aku disini. Usai 7 bulan berkerjaya. Segenap kekuatan dapat dikumpul pada landasan yang benar. Perubahan pada diri pintas segala kekurangan yang dibendung.

Jika 3 bulan pertama, aku bergelut dengan perasaan, menghimpit penyelasan pada keputusan yang terzahir. Jutaan pertanyaan menyerang segenap ruang. Bertalu arus aku digasak oleh kecewa. Bagaimana aku cepat jatuhkan keputusan sedangkan ini bukan kemahuan yang aku izinkan. Cita-cita tercicir dibelakang, sedangkan kemahuan dianjak kedepan.

Beri iktibar pada diri, tidak salah untuk terus mencuba walaupun bukan kemahuan itu yang dipinta. Belajar dari segala kekurangan menjadikan aku terus bertahan sehingga hari ini. Terlalu kejam perubahan memamah ketahanan yang ku pikul selama ini. Paling ketara " KEMATANGAN". Aku akui, kini sedang berkejaran dengan proses dari pra kematangan menjadi lebih 5 kali matang dari usia sebenar. Perit untuk ditelan, pejal untuk diadaptasi, tetapi itu satu proses yang aku wajar bersyukur. Diberi Tuhan untuk terus berubah menjadi "SESEORANG". Bukan SESEORANG untuk dipuja, untuk dijulang ke langit ke-7 malah tidak sesama sekali untuk dibiarkan tenggelam dengan lautan pujian. BUKAN!!

Definisi itu mudah, kerana aku perlu menjadi MATANG , tidak lagi dipandang enteng oleh sesiapa. MATANG bukan bererti aku perlu luputkan segala sikap tapi ubah menjadi lebih terurus pada hemat mata yang menghakimi. Hidup kini lebih perlu tahu apa yang perlu dan apa yang tidak. Agar aku mudah menjadi SESEORANG, tidak lagi terhimpit antara benar dan salah .MERAPU

Aku tidak pasti apa akan berlaku untuk kisah masa akan datang, tapi aku sedang berusaha mengatur setiap gerak geri. Tidak lagi dipandang BODOH setengah manusia. Tidak lagi ekstrem mendukung amanat orang sedangkan itu jauh dari galur keupayaan aku. Belajar untuk berdiri pada paduan kaki sendiri, tujahkan minda untuk lebih bijak beremosi dalam kata-kata, lebihkan keperibadian dari kepincangan perasaan.

Tercampaknya aku dimukim ini memberikan aku sedikit masa untuk pantas berfikir zahirkan apa yang aku perlu lakukan. Bukan lagi bertindak dalam keterburuan yang akhirnya memakan diri.

Lan- hidup hari ini adalah untuk hidup masa akan datang, siapa kita hari ini serba sedikit tercalit untuk siapa akan datang. Berusahalah selagi berdaya, jika diminta untuk keluar dari galur kemampuan, gagahkan  memaju ke arah itu. Peduli apa ada pada benak hasutan orang tapi jangan terlalu obses dengan diri sendiri. Ada wajar perlu juga suntingkan apa yang mereka kata. Majukan pada kedudukan yang benar, nyahkan segala yang salah . Terima Kasih Teman

Sekian..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...