Ahad, 22 Januari 2012

Dapur Bujang : Tempe Goreng..


Lama tak keluarkankan entry tntg masakan..berkepuk dapur ,sebab tak berasap. segan lah!! aku bukan hebat sgt nak masak2 ni..yg simple2 je boleh lah layan..
dalam family,aku je yg msih gagal nak kuasai pelbagai jenis masakan yg diturunkan zaman berzaman oleh mak..bukan apa,malas nak fikir2,leceh2 kan hidup nk turun dapur..
tpi skrg bila dah besar nie,rasa rugi lah pulak..ilmu tu x cedok puas2
tkut2 nti berguna utk masa akan dtg..sekurang2nya msuk dapur takde lah kekok sgt
tahu guna setiap bahan2 dan barang2 kt dapur..
dan tak bermakna klu kita tahu masak2 itu tanda jiwa kita lembut
hisy!!itu pemikiran tipikal sgt2..kwn2 aku yg macho2 msh leh je lagi
kuasai msk2 kt dapur..malah style lagi time kt dapur
boleh je aku tgk..x da pun lepas masak jdi "sotong"
itu kata org yg rasa x yakin je.
suka sgt prejudis dan dgr ckp2 org..sudahnya kau jugak yg akan rugi..hahah
tpi ni resepi ..aku try sendiri..cipta ikut imiginasi sendri

Cara-caranya :
 cili besar merah dan hijau:

bawang besar dan daun bawang


tempe yang dihiris halus..

 tepung beras, telur dan sedikit garam, air,serbuk kunyit -digaul sehingga sebati :


 seterusnya gaulkan bersama bahan2 tadi(cile besar merah,hijau, daun bawang dan bawang):

goreng sehingga nampak kekuningan dan toskan : ini hasilnya





dan aku tengok kwn2 yg dtg "beraya" tadi..licin habis dibalun oleh mereka
hahahaha..betullah kata org,rupa x pntg sgt
asalkan rasa mampu menggamit kalbu :)
sekian..

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mahu try lah :)

Lang Abdullah berkata...

cuba lah..hahah..tpi nie simple2 je :)

alida berkata...

untung apa lelaki boleh memasak..skrg dh x macam dulu bro...prmpuan lbh suka klu lelaki tahu masak2 ni.. :)

Lang Abdullah berkata...

yeke..erm orite tq2 atas pndgn itu ..hehe

Cahaya berkata...

nampak pun menyelerakan.....tgu je la entry sy nti..hehe

Lang Abdullah berkata...

tq2..ok sy tgu ek..nk gak tgk air tgn kamu..heheh

eVa berkata...

wah! nampak mcm sedap.. tgh lapar ni haha

Lang Abdullah berkata...

hahaha..silakan jamu selera.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...